-
 

Herne on viljelykasvien aatelia
Palkokasveistamme parhaimman eli herneen käytön monipuolistuminen on tuonut tämän ravintoainepommin takaisin modernimpaankin ruokapöytään. Olipa hernekeittoa tarjolla jopa kruununprinsessa Victorian ja Daniel Westlingin häissä juhlaillallisen jälkiruokapöydässä. Herne valloittaa maailmaa uusin reseptein nyt, kun sitä on saatavana kuivatun kokonaisen lisäksi myös helppokäyttöisenä rouheena ja sellaisenaan syötävänä hernelastuna.

Palkovihannesten proteiinipitoisuus on huomattavasti suurempi kuin muilla vihanneksilla. Ihmiselle välttämätöntä aminohappoa, lysiiniä on paljon, kun taas viljojen proteiineissa lysiiniä on vähän. Proteiinia on porkkanaan verrattuna herneessä kahdeksankertainen määrä. Rasvaa vain vähän, mutta kuituja runsaasti. Herne toimii hyvänä B-ryhmän vitamiinien sekä A-, K- ja C-vitamiinien lähteenä. Kivennäisaineita löytyy runsaasti, etenkin kaliumia.

Ravintorikkaana tämä vanhimpiin kuuluva viljelykasvimme on paikkansa pöydässämme ansainnut. Kokkitaituri Maija Silvennoinen on suunnitellut hernerouheesta kiireisellekin ruoanlaittajalle herkullisen ohjeen. Pöydän kattaus voi alkaa...